OM PILATES

Pilates är en skonsam och effektiv träningsform som passar alla - oavsett ålder, om du är nybörjare eller på elitnivå, personer med ryggsmärtor, artros eller skador, idrottare, dansare m.fl. Du får ett individuellt träningsprogram med övningar anpassade för just dina behov och förutsättningar. Träningen utförs på både maskin och matta.

Fokus ligger på att stärka de djupa musklerna som svarar för hållning, stabilitet och kroppskontroll. Genom stretch- och styrkeövningar arbetar man för att uppnå en balans mellan flexibilitet, styrka och kraft i kroppen, vilket ofta används inom rehabilitering och sjukgymnastik. 

Pilates har många fördelar bl.a:

  • ökad kroppsmedvetenhet
  • förbättrar prestation inom idrott (t.ex fotboll, dans, löpning, gymträning)
  • förebygger skador 
  • minskar fysisk och psykisk stress
  • ökar ditt välbefinnande i vardagen


HISTORIK

Tysken Joseph Pilates utvecklande metoden och de tidiga pilatesmaskinerna under första världskriget, då han arbetade som sjukskötare i England. Han komponerade övningar åt de sängliggande patienterna bl.a. genom att fästa spiralfjädrar i deras sjukhussängar.

När Joseph Pilates och hans fru Clara senare flyttade till USA tog de med sig det nyskapade träningssystemet "Contrology" och öppnade tillsammans 1926 den första pilatesstudion i New York. Där fortsatte de att tillsammans att utveckla metoden och skrev flera böcker ända fram till 1960-talet.


OM BASI

Body Arts and Sience International utvecklades av Rael Isacowitz för att höja kunskap- och kompetensnivån hos pilatesinstruktörer. Han har själv bakgrund som pilatesinstruktör, dansare, idrottare, yogi. BASI metoden bevarar Joseph och Clara Pilates filosofi och kompletterar den med modern vetenskap. BASI Pilates finns numera i över 30 länder och har sin bas i Costa Mesa, Kalifornien, USA.

Rael demonstrerar på The Wunda Chair


Joseph Pilates 1883 - 1967


Rael Isacowitz